Tuesday 11 June 2013

Susu Kambing Jantan (goys)



Ingatkan dalam cerita animasi boboiboy jea ada susu Kambing Jantan.. Rupanya di realiti kambing jantan pun boleh mengeluarkan susu bukan kambing betina jea susunya diperah tapi kambing Jantan pun boleh diperah dan mengambil susu.. Kambing ini dikenali 'Goys' cantuman Girl+Boys.. dunia sekarang ini hasil daripada research and klon genetik.


berita penuh:

INILAH.COM, London – Klon genetik membuat kambing jantan mampu menghasilkan susu serupa air susu ibu (ASI). Kambing ini sepertinya betina yang terperangkap ditubuh jantan. Seperti apa?

AgResearch menjadi ‘dalang’ praktek ini. Kambing ini dibaptis ‘goys’ yang merupakan cantuman ‘girl’ dan ‘boy’. Hingga kini, sudah ada 15 goys di .New Zealand .

Banyak kritik dengan kemunculan menyatakan, program ini harus dihentikan kerana kekhuatiran ilmuwan ‘berperanan sebagai Tuhan’. Para pengkritik juga mengkhuatirkan bahaya jika kambing-kambing ini lepas dan DNA-nya menyebar.

AgResearch mengatakan, sebanyak 75% kambing rekaan ‘dibuat’ di Hamilton. Semua ‘pejantan’ telah disterilisasi agar kambing ini tak boleh berkembang biak. Sejauh ini, ke-15 goys itu mampu menghasilkan ASI di usia enam bulan.

Pengembangan kambing ini pun mendapat reaksi di banyak blog dan internet. “Saya tak mengerti mengapa mereka melakukan ini, bunuh saja haiwan-haiwan tak berdosa ini,” tulis Carol Hill pada blog miliknya.

Manager biosains terapan AgResearch Dr Jimmy Suttie mengatakan, kambing ini tak mengalami rekayasa genetik. “Kami sangat memperhatikan etika haiwan di AgResearch,” ujarnya.

Semua eksperimen ini diawasi doktor haiwan dan dewan etika haiwan. “Mereka tak mengkhuatirkan apa pun”, tutupnya.

No comments:

Post a Comment

arkid tulisan buruk moshibot