Tuesday 4 June 2013

LANGKAWI AWESOME

Jika ditanya kenapa Langkawi begitu Awesome ? ?

                          

banyak sebabnya antaranya ialah Langkawi sahaja merupakan pulau tetapi di dalam Langkawi itu terdapat lagi banyak pulau yang dicatatkan ialah 99 buah pulau ada di Langkawi, dan masih banyak lagi tak tercatat termasuk pulau buatan manusia.. selain itu Langkawi juga merupakan sebuah bandar dan sekarang digelar Bandaraya Pelancongan Langkawi. Di dalam  bandar ini Langkawi juga tersimpan khazanah dunia yang diiiktiraf UNESCO. Langkawi merupakan permata kedah malah permata Malaysia.. dalam setiap tahun hasil perlancongan, dan ekonomi di Langkawi merupakan penyumbang terbesar ekonomi negeri Kedah. Penduduknya yang ramai dan semakin pesat bertambah kerana banyak peluang pekerjaan wujud di Langkawi terutamanya perhotelan. Jika dibandingkan dengan daerah bandar or negeri lain kehidupan cara hidup masyarakat di Langkawi lebih maju dari bandar, daerah or negeri lain. Hal ini semua kita tidak tahu sebab kita mereka hanya tinggal di kampung tapi di dalam kampung itu mempunyai deretan rumah banglo sekurang 2 tingkat or double storey. Ini tak masuk tentang kisah lagenda yang wujud di Langkawi, keindahan yang ada di Langkawi, Keramahan penduduknya yang sentiasa menyambut tetamu, keajaiban dan kazanah yang ada di Langkawi, dan Bagaimana Langkawi terus maju n semakin maju, jika dilihat masa depan Langkawi dalam perancangan untuk masa hadapan memang awesome.


 Photobucket

People of  Langkawi

penduduk Langkawi memang sentiasa menunngu kedatangan tetamu dan keramahannya membuat kita menjadi suka kepada Langkawi. jika kita tido di rumah penduduk Langkawi mesti kita berada seperti di Kampung halaman teringat bagaiman bonda nenek kita melayan kita, begitu keramahan orang Langkawi tak akan mengecewakan tetamu.
Penduduknya yang ramai dan semakin bertambah. Pendidikan yang baik dan anatara yang tercemerlang di Malaysia. ada antara pelancong dari negara asing membuatkan Langkawi sebagai rumah keduanya kita boleh lihat banyak deretan rumah seperti di euro dan rekaannya or halamanya seperti di negara asing itu adalah rumah Kedua rakyat asing yang jadikan Langkawi negara angkatnya. selain itu majoriti orang Langkawi ini adalah kaya-kaya tapi tak semua. dan jika kita ingin mula bisnes mula disini. Ada cerita seorang penduduk Perak datang Langkawi bekerja di Hotel dan membuat kerja sampingan dengan menjual air kelapa dan hasilnya amat menakjudkan sehingga dapat mendirikan rumah banglo di Perak dia adalah orang yang biasa datang ke Langkawi kerana ingin cari pekerjaan.

                                            

-ini adalah Wan Aishah merupakan keturunan Mahsuri, jika kita dengar kisah Mahsuri. semua tahu yang Mahsuri itu seorang yang cantik. dan orang Langkawi sendiri dalam dirinya berdarah Mahsuri.

  Beautiful girl & Island!!!!! - Pulau Langkawi                  

Citizen of Langkawi

Langkawi mempunyai kepadatan pelancong asing mahupun tempatan menyebabkan Langkawi diiktiraf  Bandaraya Pelancongan. Antara tempat masyarakatnya shopping ialah di Langkawi Parade, Langkawi mega mall, cenang mall dan banyak lagi antara yang baru buka sekarang ialah kompleks Haji Ismail Group (HiG).
Kebanyakkan pelancong akan shopping coklat, dan pelbagai lagi. antara pekan utama di Langkawi ialah Kuah.


Kenapa Langkawi diiktiraf  UNESCO

                  

Langkawi diiktiraf sebagai Langkawi GEOPARK, banyak khazanah tersimpan di Langkawi . Antaranya Khazanah beribuan tahun berpuluh tahun malah beratusan tahun. Jika kita tahu info geografi Langkawi asalnya dari Australia akibat pergerakan Plat tektonik menyebabkan Langkawi terpisah. lihat gambar menunjukkan khazanah yang lama telah tersimpan



                  

Beautiful / awesome Langkawi

    Berjaya Langkawi Resort Berjaya Langkawi Resort Berjaya Langkawi Resort 

banyak lagi menarik ingin diceritakan and ditunjukkan. tapi setakat ini jea dahulu dan selebihnya kita bercerita lain. Lagenda Langkawi belum masuk lagi.

No comments:

Post a Comment

arkid tulisan buruk moshibot