Tuesday 11 June 2013

5 Daripada Universiti Malaysia Tersenarai dalam terbaik Asia 2013





5 daripada universiti-universiti tempatan berjaya ke 100 teratas dalam QS World University Ranking: Asia. Adakah ini berita baik, atau sistem pendidikan negara baru berkembang maju?

Klik pada imej untuk paparan yang lebih jelas dan penerangan.





KUALA LUMPUR: lima universiti tertua negara berada di atas 100 2013 QS University Rankings: Asia untuk tahun kedua berturut-turut.

Universiti Malaya berada di kedudukan 33, diikuti oleh Universiti Kebangsaan Malaysia pada 57 dan Universiti Sains Malaysia pada 61.

Universiti Teknologi Malaysia diletakkan 68 manakala Universiti Putra Malaysia berada di kedudukan 72.

QS ketua penyelidikan Ben Sowter berkata keputusan adalah positif bagi Malaysia, kerana semua lima universiti penyelidikan telah meningkat kedudukan mereka dari tahun sebelumnya.

Beliau berkata 469 universiti di Asia telah disenaraikan tahun ini, sambil menambah universiti-universiti yang disenaraikan sama ada mereka memilih untuk mengambil bahagian atau tidak dalam penyiasatan.

Sowter berkata kaedah kedudukan tidak berubah dari tahun-tahun sebelumnya dan adalah berdasarkan, antara kriteria lain yang berkaitan, reputasi akademik, reputasi majikan, nisbah pelajar / fakulti, kertas setiap fakulti, petikan setiap kertas, pengantarabangsaan serta masuk dan keluar pertukaran pelajar .

Naib Canselor UM Prof Tan Sri Dr Ghauth Jasmon berkata, beliau gembira dengan peningkatan yang berterusan universiti dalam ranking.

"UM mendapat kepujian dalam semua kriteria, kecuali petikan dan kertas setiap kakitangan, yang mengambil masa untuk membina," katanya, sambil menambah peningkatan dalam tempoh empat tahun yang lalu adalah disebabkan oleh dorongan yang kuat universiti untuk penyelidikan berimpak tinggi.

UKM Naib Canselor Tan Sri Prof Dr Sharifah Hapsah Syed Hasan Shahabudin berkata mengetahui universiti adalah pada kedudukan membantu dalam menunjukkan laluan penyelidikan.

"Sejak beberapa tahun saya telah mendapati bahawa penjenamaan membantu kerana semua orang melihat kedudukan.

"Kami mempunyai banyak jemputan dan pelawat yang datang mengetuk pintu kami untuk kerjasama akademik," katanya.

Yang baru dilantik Pendidikan Ketua Setiausaha Kementerian II Prof Datuk Dr Zaini Ujang percaya peningkatan UTM dalam ranking adalah disebabkan oleh peningkatan dalam penerbitan saintifik.

"Kami menjangkakan hasil yang lebih baik pada masa akan datang, hasil daripada biasiswa endowmen UTM untuk pelajar cemerlang," kata Prof Zaini, bekas UTM Naib Canselor.

No comments:

Post a Comment

arkid tulisan buruk moshibot