Monday 10 June 2013

5 Kapal Layar termahal di dunia

 1. History Supreme $4.8 billion

History Supreme

ia juga dikenali sebagai Baia 100 Supreme, kapal ini mewah direka dengan mengunakan di bawah 100,000 kilogram platinum dan emas serta meteorit kecil dan tulang dinosaur sebagai hiasan.
Ini adalah Kapal Layar yang termahal di dunia dikhabarkan bahawa ia dimiliki oleh salah seorang ahli perniagaan Malaysia ia mungkin Robert Kuok .

2. Eclipse

Eclipse

Eclipse Roman Abramovich, berharga kira-kira $ 1.2 bilion, adalah bot kedua paling mahal di dunia. Selain daripada anggun badan 560 kaki, kapal layar mewah ini juga mempunyai teknologi pertahanan yang akan membuatkan sistem pertahanan yang lain ditimpa malu. Ada peranti pengesanan peluru berpandu, amaran anti-penceroboh, sistem anti-bugging, dan di atas itu semua, sistem anti-paparazzi yang nak usha mana-mana orang yang tidak dikenali untuk mengambil gambar.
Ia dimilik oleh kelab Chealsea dan jutawan Russia. Tetamu bertuah juga akan dapat menikmati akuarium di atas kapal, kapal selam mini, kedua-dua helikopter, dan dua kolam renang, salah satu yang boleh dikeringkan dan ditukarkan kepada lantai tarian. Dengan saiz yang sangat besar, Eclipse memerlukan sekurang-kurangnya 70 anak kapal untuk menjalankan dan mengekalkan kapal.

3. Streets of Monaco

Streets of Monaco yacht

Jika Kita tengok ia seperti di jalan Monaco sebab itu Kapal ini dinamakan Street of Monaco. Direka oleh Yacht Island Design England.  Kapal ini mempunyai reproduksi berskala-down semua perkara yang anda akan nikmati mengenai bandar. Ada trek go-kart di atas dek kapal itu yang kelihatan dan berasa hampir sama seperti Grand Prix Monaco.
Terdapat juga produk daripada Loews Hotel, Hotel de Paris, Monte Carlo Casino, La Rascasse, dan Café de Paris. Tarikan lain yang boleh dinikmati di $ 1.1 billion dan 500 kaki kapal layar ini termasuk lah seperti berikut: gelanggang tenis, kolam renang, bar kafe dengan pemandangan bawah air, air terjun mini, sebuah pangsapuri bersaiz penthouse untuk pemilik, dan suite mewah untuk para tetamu. Sesiapa yang mendapat untuk membeli Jalan Monaco adalah salah satu jutawan bertuah.

4. Dubai

Dubai yacht

Juga dikenali sebagai Platinum 525, ini kapal $ 350 juta dimiliki oleh Sheikh yang memerintah Dubai, yang merupakan sebahagian daripada United Arab Emirates. Originally ditugaskan untuk Brunei Prince Jefri Bolkiah pada tahun 1996, kapal itu tidak diselesaikan sehingga Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum swooped di dalam dan menyediakan dana yang diperlukan untuk menyelesaikan projek.

5. Superyacht A

Superyacht A

Dibina oleh Philippe Starck, Superyacht A mempunyai tag harga sebanyak $ 323 juta. Ia mampu memuat setiap bilik 14 tetamu dan dikendalikan dan diselenggarakan oleh anak-anak kapal 42 orang. Ia membuat pelayaran sulungnya pada tahun 2008 dan menjalani kerja pembaikan dan lagi selepas itu. Ia akhirnya telah berjaya disiapkan dengan memuaskan pada tahun 2009 dan telah diserahkan kepada pemiliknya - jutawan Rusia Andrei Melnichenko.

Jadi apa yang membuat kapal raksasa 120 meter panjang ini begitu istimewa? Nah, selain daripada dalaman yang siap sepenuhnya, Superyacht juga mempunyai luaran yang hanya boleh digambarkan sebagai anggun dan futuristik Berg ais pemutus.


No comments:

Post a Comment

arkid tulisan buruk moshibot