Saturday 6 July 2013

Jumlah siswazah yang menganggur pada tahun 2012.

Embedded image permalink

jumlah penganggur 2012 .. jumlahnya 75800

semakin banyak siswazah yang lahir semakin banyak penggangur. Ingatkan hantar mengaji tinggi-tinggi dapat  kerja yang boleh menanbahkan rezeki tapi hanya mengabiskan beras jea. Ingat banyak universiti sama ada IPTA or IPTS dapat melahirkan banyak tenaga kerja yang mahir untuk memajukan negara. Tetapi menambah penggangur.

silap siapa sekarang. Siswazah yang demand gaji or memilih kerja atau pihak-pihak yang mengambil pekerja taknak terima siswazah baru. Kerajaan of course la taknak amik siswazah baru sebab nak an yang ada pengalaman baru sekurangnya 5 or 10 tahun baru dapat.. maunya sistem atau organisasi dan cara kerajaan teruk. sebab menggunakan idea yang lama tidakmahu mencuba idea yang baru yang lahir dari siswazah yang baru..

Kebanyakkan siswazah yang pergi interview akan mengalami persaingan dari sumber tenaga kerja dalaman dan sumber kerja luara. Kebanyakkan organisasi akan memilih tenaga kerja dalaman untuk mengisi jawatan kosong yang ada di dalam organisasi. iaitu memilih orang dalam syarikat itu sendiri. ini salah satu sebab siswazah menggangur. tidak mahu amik risiko dengan mencuba idea baru tapi menggunakan idea lama . dan pertumbuhan organisasi pun lama tanpa risiko.

Siswazah-siswazah yang lahir pun cuba la apa2 kerja pun dan tidak perlu demand sangat.. cuba apa2 kerja itu akan mengasah cara kita bekerja walupun teruk dan kita tak minat.. biar jadi nelayan nanti kita tahu bagaimana cara nak dapatkan banyak ikan-2 besar.. biar jadi petani nanti kita tahu bagaimana perbesarkan ladang. bagaimana nak hargai peluh2 nelayan dan petani. bersusah-susah dulu.. senang-senag itu kemudian.
                                      

No comments:

Post a Comment

arkid tulisan buruk moshibot