Monday 22 July 2013

Cerita disebalik Timbunan Batu Di Gunung Kinabalu



ada banyak cerita , lagenda, dongeng, cerita rakyat atau sebaliknya tentang timbunan batu di Gunung Kinabalu.

cerita pertama.Ia menceritakan seorang Putera China sedang mencari mutiara merah jambu yang besar. Dipercayai mutiara tersebut terletak di puncak gunung iaitu bahagian paling atas gunung yang dijaga oleh seekor naga. Dipendekkan cerita selepas pertempuran Putera ini dengan naga tersebut ia dapat mengambil mutira dan seterusnya berkahwin dengan seorang wanita Kadazan. Selepas itu setelah sekian lama tiba- ia merindui kampung halaman dan ingin pulang ke kampung halaman  iaitu di China . selepas putera itu kembali ke China ia meninggalkan isteri beliau yang dikahwininya iaitu wanita Kadazan tersebut. Isteri beliau kecewa kerana ditinggalkan dan merayau ke gunung dan bertukar menjadi batu timbunan ini.

cerita kedua. menurut legenda. gunung adalah rumah Titans dan Titanas. gergasi lelaki dipanggil gergasi dan gergasi perempuan dipanggil titanas, .. Satu hari kehidupan mereka telah hancur oleh ribut besar, semua Titans mati, .. hanya satu Titana terselamat, .. Jadi Titana berjuang untuk terus hidup,, .. Beliau membina sebuah timbunan batu-batu menjadi dildo dia ..

pelik an..

 Kita mungkin tidak akan tahu. Satu perkara yang pasti, Malaysia pasti mempunyai banyak cerita cerita rakyat tempatan yang, kita sendiri cakap ia hanya hiburan. tetapi inilah Malaysia kaya dengan lagendanya tersendiri. kadang-kadang lagenda ini ada betulnya cuma tokok tambah ceritanya menjadi ia semakin aneh untuk mempercayainya.. 

No comments:

Post a Comment

arkid tulisan buruk moshibot