Sunday 7 July 2013

Bila orang yang kita sayang tinggalkan kita



bila kita sayang an seseorang tapi orang kita sayang sangat-sangat itu akan tinggalkan kita. Kenapa sebab dia tak percaya yang kita sayang dia, Kadang-kadang dunia ini tidak adil bila kita terlalu jujur tiada orang akan percaya, dan bila kita menipu lagi la orang takkan percaya. Bagaimana nak percayakan orang . cuba terbalikkan dunia dulu.

Bila orang yang kita sayang tinggalkan kita fikiran itu mesti melayang-layang bagaikan burung yang sebelah sayapnya sudah patah tapi masih mampu terbang. Dunia seolah-olah tiada orang jalan raya pun rasa sunyi bunyi hon bagaikan bunyi burung berkicauan di hutan. Bila lihat ke langit kenapa awam tu bergerak sendirian dan kelompok awam lain bergerak dalam kelompoknya. kita akan tertanya maybe itu aku.

Bila orang yang kita sayang tinggalkan kita kadang-kadang kita akan tertawa sendiri. senyum sorang-sorang bila ingatkan kenangan bersama. Bila orang datang tanya something kat kita dan persoalan itu ada kaitan tentang dia. Kita akan terdiam beberapa minit. Benda yang tak lucu akan jadi lucu sebab nak tutup luka yang berturusan di hati supaya tak mengalir. tapi tetap mengalir walupundi bibir terucap senyum.

Bila orang yang kita sayang tinggalkan kita kadang-kadang perasaan rindu dekat dia itu tak boleh dihalang. Malam-malam mesti akan tatap gambar dia. Kadang-kadang titisan airmata itu akan terkeluar tanpa kita sedari. tatap gambar dia sampai puas dengan harapan rindu itu akan sampai dekat dia. tengok gambar sampai terlelap. dan gambar akan itu akan tengok kita lak.

Bila orang yang kita sayang tinggalkan kita. Kita cuba nak lupakan dia cuba melupakan. Memang susah nak lupakan orang yang kita sayang. Tapi dia datang dalam fikiran. Kadang-kadang tertengok dia. luka yang akan jadi parah bila benda yang buat an kita jeleous dia sedang lakukan. luka akankembali terbuka bila dia rapat dengan orang lain dan bahagia dengan orang penyambung derita itu berterusan. Memang kita nak tengokdia bahagia tapi saat itu yang paling derita adalah orang yang paling sayang dia sebelum ini.

Bila orang yang kita sayang tinggalkan kita. Jalan raya ternampak sunyi untuk terus bermimpi. bila tidur mimpi pun kita tak sedar apa yang kita mimpi. bangun jea ingat dia. Hari-hari harap dapat lupakan dia. bila esok datang harap hari esok adalah baik. malam semalam yang duka. harap esok tiada luka. mengharapkan hari-hari hidup bagaikan tiada perasaan. sentiasa harap malam membawa ingatan yang berduka hilang.

Bila orang yang kita sayang tinggalkan kita ingat keredhaan itu penting. redha untuk kita tenang. Ingat Allah yang satu ada. Allah sentiasa bersam kita. Dia tahu kita sedih, Dia tahu kita sedang derita, Dia tahu kita sedang kesakitan, Dia tahu kita sendirian, Dia tahu segalanya, Dia cuma menunggu hambanya datang kepadaNya. Insyaallah Allah akan ganti duka itu dengan ketenangan.


......

No comments:

Post a Comment

arkid tulisan buruk moshibot