Monday, 10 February 2014

Dear lelaki


dear lelaki jika nak dapatkan seorang perempuan kau kena berani sebab perempuan suka lelaki berani .. biar la dia cakap camna pun sebenarnya dia akan lebih tertarik kepada lelaki yg gentleman.

dear lelaki perempuan lelaki ni selalu amik berat tentang amik tahu tentang dia ...jika ini yang selalu lelaki amik tahu comfirm perempuan takkan tinggalkan lelaki.

dear lelaki jika perempuan itu melepaskan airmata untuk kau .. untunglah kau dan bersyukur .. kerana itu yg dia ada iaitu kau .. jaga la mereka..

Dear Lelaki, Sayangi perempuan seperti sahabatmu. Lindungilah perempuan seperti adikmu. Dan,kamu hormatilah perempuan seperti seorang ibu 

dear lelaki Bila perempuan cakap "Tak ada apa², lupakan". Lebih baik awak sedar kesalahan yang awak dah buat, awak mungkin buat dia terluka.

dear lelaki jangan selalu tabur janji kerana perempuan mudah percaya ..saat kau seorang lelaki ingkar janji mereka sedikit demi sedikit mereka akan terluka .. tak ke sakit...

dear lelaki jika nak bercinta hanya untuk mainkan perasaan atau sebagai mainan .. lebih baik g pasar malam beli mainan murah-murah jea kat situ .. boleh puaskan hati ..

dear lelaki tak salah kalau kau turunkan ego demi orang yg kau sayang. Tak hilang lah macho kau tu kalau turunkan ego kau."

Dear lelaki , perempuan nak jadi satu-satunya perempuan dalam hidup awak , bukannya salah satu daripada perempuan yg ada dalam hidup awak.

dear lelaki Kalau awak nak buat perempuan gembira, awak kena beri dia 3 perkara : Perhatian awak, Kasih sayang awak dan Hargai dia :')

dear lelaki ini adalah tugas kau untuk membimbing kaum hawa ke jalan yang benar .. bukan ke jalan yg salah mereka lemah .. biarpun perempuan tu seorang polis dia tetap lemah ..

dear lelaki jika benar-benar suka akan dia.. terulah nikahi dia .. 

dear lelaki sayanglah sepertimana perempuan sayang kau..

Dear lelaki kalau niat awak betul baik nk kahwininya secara sah. Kumpul lah duit dr skrg. Hantaran makin lama makin mahal tahu tak..

Friday, 7 February 2014

kesilapan pembeli dan penjual rumah atau hartanah



nak beli rumah atau hartanah itu lebih baik pakai agent .. JANGAN sesekali berurusan dengan tuan rumah itu sendiri, ini salah, sebab nanti semua hal anda akan urus sendiri, tak percaya try ... samalah dengan tuan rumah, jgn jual terus dengan pembeli .. lebih baik bagi agent tlg jualkan .. jangan salahkan sesiapa jika ada masalah tak bayar .. loan sangkut ... or sebagainya ... nak elak kos agent tapi tanggung kerugian yang bnyak .. ini salah satu ceritanya:

hari ini ada satu buyer call hendak beli rumah RM320K dan hendak tengok rumah hari ini... 

macam biasa, saya akan buat qualifying exercise melalui telefon...

gaji bersih OK RM4,100... tapi bila sebut pasal komitmen bulanan: personal loan RM1,300... minimum payment kad kredit RM100... tiga loan kereta RM1,600... semuanya RM3,000... belum campur kalau loan rumah yang ingin dibeli RM1,450...

total semua RM4,450 (komitmen bulanan) > RM4,100 (gaji bersih)...

dia cadang hendak bantu guna dua nama... tapi gaji bersih saudaranya RM1,700 sahaja tidak membantu langsung ditambah ada komitmen lain...

katanya dua kereta yang dibeli atas perniagaan kereta sewa dengan kawan... saya tanya, loan nama siapa? katanya nama dia... company nama siapa? company nama kawan... dia pajak keretanya kepada kawan yang buat kereta sewa, siap dengan agreement... dia ingat side income dia akan membantu...

saya terang pada dia, buat pajakan kereta untuk tujuan komersil sudah salah... loan atas nama dia, walau siapa bayar pun tidak penting, liability atas yang punya nama... company pun bukan company sendiri...

tanya berapa cash (saving) ada? adalah RM4,000... nak bayar 3.5% booking pun tidak lepas... dia kata dia ada EPF akaun 2 hendak dikeluarkan kalau boleh buat special arrangement... saya tanya berapa ada? katanya RM20K... alahai... 10% dah RM32,000 belum kos legal dan stamp duty... yang dia ada RM4,000 + RM20,000...

sebenarnya saya dah boleh berhenti bila kira DSR tadi... tapi saya layan juga cerita dia sebab hari ini mood baik...

p/s:

tidak buat qualifying akan membuang masa... ini antara sebab kenapa tuan rumah yang jual sendiri, dan terima walau RM1,000 booking, akhirnya selepas berbulan-bulan tunggu masih tidak berjalan transaksi, malah S&P pun tidak sign... hanya sebab hendak berjimat kos ejen, mereka rugi lebih banyak...

Wednesday, 22 January 2014

Punca kita selalu bergaduh dengan pasangan..



First perkenalan lelaki dan perempuan .. lelaki itu cakap dia nak jadi sebahagian dari hidup awak mengisi kekosongan hati awak .. perempuan itu pun bercakap cukuplah kita hanya sekar berkawan rapat ..
lelaki tu cakap ok ... kita kawan rapat... jika kita nak tahu satu fakta lelaki mana la kawan rapat dengan perempuan.. tengok sebulan lepas itu mesti dah jadi pasangan .. majoriti semua pasangan jadi begini..
mula-mula bercinta mesti perasaan tengah fall in love masing-masing jika cemburu itu masing-masing tahu itu tanda dia sayang kita.. kadang perempuan pun sengaja buat merajuk untuk si lelaki pujuk.. dan kadang-kadang lelaki pun begitu.. ini di awal percintaan semuanya tak apa.. gaduh cikit its ok..

bila dah lama cikit punya kita gaduh sebab utama adalah cemburu... tipu kalau kita cakap pasangan mana tak cemburu ... yang membezakan ialah sabar.. dan bagaimana mereka kawal cemburu itu .. lelaki cemburu tgk perempuan ini rapat dengan lelaki lain .. dengan alasan itu kawan baik saya .. selalunya perempuan memang macam ini .. Bagi lelaki semua ini mustahak juga sebab dia tahu perempuan mudah jatuh hati dan kadang-kadang pendirian tak tetap.. lelaki risau tentang majoriti .. kadang-kadang benda inilah selalu jadi bahan gaduh dalam setiap pasangan ..

perempuan sifat sayangnya tetap jika dia dah mula sayang an seseorang dia sayang terus dan bila ia hilang .. memang terus hilang .. kadang-kadang punca gaduh juga bersifat dari sifat lelaki iaitu ego .. bila dalam gaduh lelaki susah nak mengaku dia salah .. ada jea benda yang dia nak persalahkan .. dan bila dah mengaku kadang-kadang perempuan sifat dia sukar nak mempercayai .. inilah selalu berlaku dan kesnya bergaduh la berpanjangan .. nasib sifat lelaki pandai pujuk..ada pasangnya ada surutnya..

punca yang seterusnya ialah pentingkan diri dan orang lain.. makan hati la pasangan masing-masing jika kita tak ambil peduli dan hanya pentingkan diri .. setiap apa yang dia uat untuk kita .. kita tak pernah hargai dia... terasa hati la juga dia .. kadang-kadang benda ini boleh jadi gaduh sebab si dia merajuk dan dia akan ungkitan yang bakal dia bangkitkan uat kita pertahankan diri sebab dah pentingkan diri an .. gaduh la jawabnya..

bergaduh sebab orang ketiga .. punca ini sebab diri sendiri .. tak pandai jaga hati sendiri tak pandai memilih, kenapa perlu pilih playboy or playgirl ... an dah rasa orang ketiga datang.. cari lah orang yang betul sayang an kita comfirm tak kan merasa benda ini ...

punca seterusnya memepercayai orang lain iaitu khabar angin.. gossip fitnah .. semua ni jadi dekat artis .. tanya la artis napea diowg bergaduh kerap sangat sebab ini semua gossip.. fitnah itu bahaya.. kadang-kadang kawan sendiri sebarkan benda ini .. manusia ada juga sifat dengkinya sebab terpengaruh dengan syaitan ... jadinya gaduh laa ...

kadang-kadang setiap pasangan itu perlu lah mempercayai pasangan masing-masing sebab ini penting .. kalau tak percaya ada jeabenda kita tak puas hati dan jadinya gaduh .. dan si dia pun cakap awak tak pernah mempercayai saya tak kea gaduh lagi ... saling percaya itu perlu ada..

jujur itu juga penting jangan lah merahsia or menipu pasangan masing-masing buruk padahnya sekali bocor walaupun benda itu kecil memang bye-bye ..

kesimpulannya couple itu haram .. cari jalan yang baik dan halal untuk mendapat cinta yang diredhai ...
sebab apa setiap pasangan itu selalu bergaduh semua sebab syaitan kerana perhubungan itu tak pernah diredhai dan direstui .. perhubungan yang haram ...

Tuesday, 21 January 2014

Bicara tentang jodoh



Jodoh itu rahsia Allah .. kita tak akan tahu masa depan kita dan siapa jodoh kita .. Kita hanya mampu merancang dan dan berdoa agar kita dijodohkan dengan si dia .. namum disebalik Allah menguji kita dengan banyak ujian agar kita bersabar, adakah kita mampu menghadapinya, dan adakah kita sanggup menerima ujian Allah ini.. Allah tak pernah menguji hambanya jika hambanya tak mampu .. setiap ujian perlu ditempuhi yang selalu menolong kita adalah syaitan dan manusia selalu mengikuti syaitan.. yakni manusia yang tidak kuat dan lemah imannya..

Kembali bicara tentang jodoh.. kenapa perlu dikaitkan dengan ujian dan syaitan ..semua ini saling berkait jika taknak ujian lebih baik kau gali kubur sendiri dan masuk sendiri duduk dalam neraka.. dan syaitan ini sifatnya xboleh lihat manusia senang, bahagia, dan dekat dengan Allah .. manusia yang seperti ini ianya samalah seperti syaitan..

ada orang yang kenal lama dan berkawan lama tiba-tiba diowang ada jodoh Allamdulillah bahagia disatukan..

ada orang bercinta bertahun-tahun lamanya dengan kuasa Allah .. Allah lebih memahami hambanya mereka tak dijodohkan .. Jodoh mereka dengan orang lain .. Alhamdulillah mereka bahagia..

ada orang sebelum ini malu hendak bercakap bila berjumpa hanya senyum.. bercakap bila perlu.. masing malu hendak berjumpa.. Rahsia Allah itu adalah jodoh mereka .. Allahamdulillah mereka bahagia..

ada orang tak pernah berjumpa dan tak pernah kenal satu sama lain.. contoh seorang di Afrika dan seorang di Malaysia.. tiba-tiba terjumpa hanya terlanggar bahu terus berkenan dan itu jodoh mereka esok tu terus menikah.. Alhamdulillah bahagia..

ada orang hari-hari bergaduh tak pernah berbaik tiba-tiba mereka disatukan dengan jodoh Allah .. Alhamdulillah bahagia..

ada orang kenal dengan si dia .. lepas tu kenal rapat dengan si dia dan terpisah  berhenti dari perkenalan.. jumpa tak pernah bersapa .. tapi Rahsia Allah mereka ada jodoh.. Alhamdulillah bahagia..

takdir Allah begitu indah Allah adalah segala perancang, dan rancangannya adalah terbaik untuk hambanya..
kadang-kadang kita akan tertanya kenapa kita bertemu dengan dia jawapannya itulah takdir Allah yang indah bersyukurlah atas nikmat Allah .. apa yang kita rancang kita hanya mampu berdoa dan tawakal.. Bersabarlah wahai manusia atas ujian yang datang kepadamu kerana setiap ujian itu datang dari Allah utk hambanya yang tersayang.. dan kuatkanlah Iman kerana lemahnya iman kamu syaitan itu sangat suka.. sukakah kamu berkawan dengan syaitan ... jangan ia mengajak kamu ke neraka..



Wednesday, 2 October 2013

Pengamal ilmu Orang Minyak


Penuntut ilmu hitam orang minyak dipercayai perlu merogol 99 anak dara selain mengamalkan beberapa 'syarat dan pantang' bagi membolehkannya mendapat apa yang dihajati seperti kekuatan menakjubkan, kemewahan dan kekebalan.

Bagaimanapun, Yang Dipertua Gabungan Pengamal Perubatan Tradisional Melayu Malaysia, Mohd. Adzhar Abd. Latif
berkata, perkara itu masih tidak dapat dipastikan kesahihannya kerana kes membabitkan orang minyak di negara ini dianggap sebagai terpencil.
"Ia berdasarkan apa yang diceritakan dan diberitahu oleh 'orang dulu-dulu'. Pengamal ilmu orang minyak ini perlulah merogol 99 perempuan yang masih dara sebagai syarat untuk mendapatkan apa yang dihajati.

"Bagaimanapun, kebenarannya masih tidak dapat dipastikan. Adakah benar pengamal ilmu orang minyak ini akan mendapat apa yang mereka hajatkan itu atau hanya sekadar mitos dan legenda semata-mata tetapi ia tidak boleh diabaikan begitu sahaja kerana membabitkan keselamatan orang ramai terutamanya anak dara," katanya kepada di sini, hari ini.
Beliau mengulas tindakan penduduk pangsapuri di Taman Pinggiran Batu Caves, Gombak di sini yang berjaya menangkap lelaki warga asing dipercayai mengamalkan ilmu hitam 'orang minyak'.
Mohd. Adzhar tidak menolak kemungkinan wujud segelintir pihak yang mengamalkan ilmu hitam tersebut tetapi percaya penglibatan rakyat tempatan adalah minimum.

"Kita tidak boleh menolak kemungkinan wujud segelintir pihak yang mengamalkan ilmu hitam di negara ini kerana kita ada mendengar kes pukau yang banyak berlaku kebelakangan ini.
"Kes orang minyak ini pula jarang sekali berlaku dan kewujudannya perlulah dikaji semula. Saya tidak menolak kemungkinan wujud pengamal ilmu hitam tersebut tetapi kita perlu memastikan kewujudannya terlebih dahulu.

"Saya juga percaya rakyat tempatan yang terlibat dengan pengamalan ilmu hitam sangat sedikit kerana berdasarkan statistik kes-kes membabitkan ilmu hitam seperti pukau dan sebagainya, ia memihak kepada warga asing terutamanya dari Indonesia dan Afrika," jelasnya.
Menurut Mohd. Adzhar, bagi penganut agama Islam, perkara seumpamanya perlu dihindarkan kerana ia hanya memesongkan akidah dan menyebabkan berlakunya perbuatan syirik.
"Sebagai umat Islam, kita tidak sepatutnya mengamal atau mempercayai ilmu hitam ini. Ia merupakan perbuatan yang salah di sisi agama," ujarnya.

-Kes ni pernah berlaku di banyak tempat suatu ketika dahulu dan aku yakin akan berlaku lagi. Berhati-hati semua..

Sunday, 25 August 2013

pokok yang berusia 1500 tahun .. ada orang diatas pokok

jom cari ada berapa orang di atas pokok itu dan siapa yang berada di kedudukan paling tinggi di pokok itu
info about this tree At least 1,500 years old, a 300-foot titan in California’s Prairie Creek Redwoods State Park has the most complex crown scientists have mapped. #FACT

Real Photo.. sweet animal couple

Sea otters hold hands while sleeping in order to keep from drifting apart.
(Image via Environmental Graffiti)

Prairie dogs sometimes “kiss,” as seen above. They only do so within their own families, though.

(Image source)

wait the update have many picture the this sweet moment

lautan buaya





Real Photo non Edit: Gambar yang Arghhhh



MGM’s iconic moving logo focuses on a lion roaring into camera. (Watch a restored version of it here.) How did they get that shot? As seen in this photo, very carefully.




Niagara Falls once froze over. (Source)








Friday, 23 August 2013

Soalan terakhir Albert Einstein

                                                  

Soalan ni merupakan soalan yang dikeluarkan oleh Albert Einstein sebelum dia meninggal pada abad yang lalu,maybe soalan ini soalan dia terahir maybe bukan, dia menyatakan seramai 98% orang di dalam dunia ni tak dapat jawab soalan ni..hanya 2% sahaja orang yang dapat jawab? jadi adakah korang termasuk dalam 2% tu? cuba jawab soalan ni..jawab dengan jujur dan jangan gunakan sebarang alternatif yang lain!



Ini merupakan soalan tersebut :-


~ Ada 5 buah rumah yang masing-masing memiliki warna berbeza.
~ Setiap rumah dihuni seorang lelaki dengan bangsa yang berbeza-beza.
~ Setiap penghuni menyukai satu jenis minuman tertentu.
~ setiap mereka merokok rokok berlainan dan memelihara satu jenis haiwan tertentu.
~ Tidak ada satupun dari kelima orang tersebut yang minum minuman yang sama, merokok rokok yang sama dan memelihara haiwan yang sama seperti penghuni yang lain.






SOALANNYA : SIAPAKAH YANG MEMELIHARA IKAN ??



Antara petunjuk yang di beri :



1. Orang Inggris tinggal di dalam rumah berwarna merah.
2. Orang Sweden memelihara anjing.
3. Orang Denmark suka minum teh.
4. Rumah berwarna hijau terletak tepat disebelah kiri rumah berwarna putih.
5. Penghuni rumah berwarna hijau suka minum kopi.
6. Orang yang merokok PallMall memelihara burung.
7. Penghuni rumah yang terletak di tengah-tengah suka minum susu.
8. Penghuni rumah berwarna kuning merokok Dunhill.
9. Orang Norway tinggal dirumah pertama.
10. Orang yang merokok Marlboro tinggal disebelah orang yang memelihara kucing.
11. Orang yang memelihara kuda tinggal disebelah orang yang merokok Dunhill.
12. Orang yang merokok Winfield suka minum bir.
13. Disebelah rumah berwarna biru tinggal orang Norway.
14. Orang Jerman merokok Rothmans.
15. Orang yang merokok Marlboro berjiran dengan orang yang minum air.



SOALANNYA : SIAPAKAH YANG MEMELIHARA IKAN
                                                  ??

                                                  


Friday, 16 August 2013

aku tak rajin sebab malas



aku tak rajin sebab apa.. sebab aku malas .. memang semua orang malas. nak bangun pun malas nak mandi pun malas .. nak makan pun malas nak gerak mana2 pun malas .. inikan nak study lagi la malas.. tak yah suruh buka buku itu lagi n lagi malas dah sebab tak rajin . itulah manusia sebab itu manusia mengejar kekayaan sebab manusia itu malas .. ada permainan di situ untuk melekakan manusia. ujian yang diberi ada persoalan dan jawapannya. disini bukan nak cerita malas dan segala malas apa pun .. disini hanya nak cerita malas nak update blog jea. entah kenapa tiba-tiba dan baru-baru ini malas sangat nak update blog. bukan malas nak berkongsi cerita, informasi, fakta dan penkongsian menarik tetapi malas nak on laptop dan buka internet ..



Kadang-kadang terasa seperti menulis sendirian seperti berada di dalam gelap dan menaip tanpa sebarang cahaya mahupun cahaya laptop dan hasilnya nothing. sebab laptop lupa on . itulah sebabnya malas nak update blog dan malas nak post benda ini dan terasa ianya bodoh..



ingatlah jika nak kejayaan yang besar.. besarlah pengorbanan dan  usaha yang perlu dilakukan dan besarlah ujian yang akan datang. ingat sewaktu bayi berapa bulan anda menyulur, berapa bulan anda merangkak, dan berapa bulan anda belajar untuk berjalan, dan berapa lama anda cuba untuk berlari sehingga sekarang anda mengecapi kejayaan yang anda usaha itu. sehingga sekarang anda berjaya apa yang telah anda korbankan itu.



yang comel itu bayi, yang cantik itu bini atau isteri anda ataupun kawan anda dan yang handsome itu laki anda atau suami anda ataupun kawan anda. jadilah diri anda lebih comel dari bayi lebih cantik dari orang dan handsome dari orang kerana kecantikkan itu datang dari attitude anda.


..............


.