Tuesday 21 January 2014

Bicara tentang jodoh



Jodoh itu rahsia Allah .. kita tak akan tahu masa depan kita dan siapa jodoh kita .. Kita hanya mampu merancang dan dan berdoa agar kita dijodohkan dengan si dia .. namum disebalik Allah menguji kita dengan banyak ujian agar kita bersabar, adakah kita mampu menghadapinya, dan adakah kita sanggup menerima ujian Allah ini.. Allah tak pernah menguji hambanya jika hambanya tak mampu .. setiap ujian perlu ditempuhi yang selalu menolong kita adalah syaitan dan manusia selalu mengikuti syaitan.. yakni manusia yang tidak kuat dan lemah imannya..

Kembali bicara tentang jodoh.. kenapa perlu dikaitkan dengan ujian dan syaitan ..semua ini saling berkait jika taknak ujian lebih baik kau gali kubur sendiri dan masuk sendiri duduk dalam neraka.. dan syaitan ini sifatnya xboleh lihat manusia senang, bahagia, dan dekat dengan Allah .. manusia yang seperti ini ianya samalah seperti syaitan..

ada orang yang kenal lama dan berkawan lama tiba-tiba diowang ada jodoh Allamdulillah bahagia disatukan..

ada orang bercinta bertahun-tahun lamanya dengan kuasa Allah .. Allah lebih memahami hambanya mereka tak dijodohkan .. Jodoh mereka dengan orang lain .. Alhamdulillah mereka bahagia..

ada orang sebelum ini malu hendak bercakap bila berjumpa hanya senyum.. bercakap bila perlu.. masing malu hendak berjumpa.. Rahsia Allah itu adalah jodoh mereka .. Allahamdulillah mereka bahagia..

ada orang tak pernah berjumpa dan tak pernah kenal satu sama lain.. contoh seorang di Afrika dan seorang di Malaysia.. tiba-tiba terjumpa hanya terlanggar bahu terus berkenan dan itu jodoh mereka esok tu terus menikah.. Alhamdulillah bahagia..

ada orang hari-hari bergaduh tak pernah berbaik tiba-tiba mereka disatukan dengan jodoh Allah .. Alhamdulillah bahagia..

ada orang kenal dengan si dia .. lepas tu kenal rapat dengan si dia dan terpisah  berhenti dari perkenalan.. jumpa tak pernah bersapa .. tapi Rahsia Allah mereka ada jodoh.. Alhamdulillah bahagia..

takdir Allah begitu indah Allah adalah segala perancang, dan rancangannya adalah terbaik untuk hambanya..
kadang-kadang kita akan tertanya kenapa kita bertemu dengan dia jawapannya itulah takdir Allah yang indah bersyukurlah atas nikmat Allah .. apa yang kita rancang kita hanya mampu berdoa dan tawakal.. Bersabarlah wahai manusia atas ujian yang datang kepadamu kerana setiap ujian itu datang dari Allah utk hambanya yang tersayang.. dan kuatkanlah Iman kerana lemahnya iman kamu syaitan itu sangat suka.. sukakah kamu berkawan dengan syaitan ... jangan ia mengajak kamu ke neraka..



No comments:

Post a Comment