Friday 20 June 2014

setiap kebaikkan ada ganjarannya



Bercakap tentang kebaikan tak susah nak lakukan kebaikan dan takkan ada benda yang senang. Maksud susah dan senang ini semua bergantung pada diri kita .. bagaimana kita nk lakukan sesuatu benda itu jika ia susah bagaimana kita nk jadikan ia senang .. dan jika ia sesuatu yang senang bagaimana kita boleh jadikan ia susah .. semuanya bergantung pada diri kita .. mainan minda kita ..
pada mulanya bagaimana kita nak jadi baik dan hendak lakukan sesuatu yang baik dan bagaimana ganjarannya .. sudah tentu setiap kebaikan yang kita lakukan ganjaranya besar .. tapi manusia tak nampak ganjaran yang dia peroleh .. kenapa manusia suka merungut dengan kebaikan hendakkan ganjaran .. itu bukan kebaikan itu pura-pura baik ..




seseorang yang telah memberi makananya kepada seorang hamba yg sedang lapar sedangkan dirinya sendiri lapar tapi dia melihat saudaranya sedang menahan lapar dia memberi makananya itu kepada saudaranya itu yang tidak dikenali .. dia telah melakukan kebaikan dengan ikhlas yg membantu orang yg tengah lapar .. kita tidak tahu mungkin org yang dibantunya mendoakan kemurahan rezekinya .. kebaikannya sepanjang malam sepanjang hidupnya .. Setiap kebaikan yang kita lakukan ada ganjarannya.


Kita membantu seseorang yang dalam kesusahan yang buntu dalam harungi hidupnya yang gelisah tidak mampu berfikir , tidak pernah bahagia , kita datang bagi berita gembira kepadanya Allah akan balas berita gembira kepada kita .. dan Setiap malam setiap hari dalam doanya terdapat nama kita yang membantunya saat dia susah.. Insyallah Allah akan bagi rezeki yang terbaik untuk kita ..


kenapa minda kita susah nak menerima dan memberi kebaikan kepada org yg membenci kita .. "arghhh abaikan saja dia dulu dia tak amik peduli aku sekarang padam muka biar kau rasa macam mana nk hidup susah" kata-kata kesat yg penuh dengan minda kotor dan kebencian sampai bila2 hati sebegini akan gelap .. cuba memeberi kebaikan kepadanya sekurangnya mendoakan kebaikan kepadanya .. Allah maha mengetahui Allah akan memberi ganjaran yang terbaik untuk kita ..

No comments:

Post a Comment