Wednesday 1 May 2013

LOGO APPLE YANG PERTAMA AMAT MENYERAMKAN

The Newton Crest: 1976-1976

logo Apple yang pertama di cipta  pada tahun 1976 oleh Ronald Wayne. Logo ini menggambarkan Ishak Newton duduk di bawah pokok, epal tergantung di atas kepalanya. dengan ungkapan “Newton… A Mind Forever Voyaging Through Strange Seas of Thought … Alone.” 
seram jea tengok logo ni.


The Rainbow Logo: 1976-1998


Tidak menghairankan, logo di atas hanya bertahan selama setahun sebelum Steve Jobs ditugaskan pereka grafik Rob Janoff untuk tampil dengan sesuatu, sedikit lebih moden. Reka bentuk akhirnya Janoff ini akan pergi untuk menjadi salah satu yang paling ikonik dan dikenali logo korporat dalam sejarah.
Menurut Janoff, "menggigit" dalam logo Apple pada asalnya dilaksanakan supaya orang akan tahu bahawa ia diwakili epal, dan tidak tomato. Ia juga meminjamkan dirinya untuk bermain nerdy kata-kata (menggigit / bait), sebutan yang sesuai untuk syarikat berteknologi tinggi.

Yang berwarna-warni logo Apple telah digunakan selama 22 tahun sebelum ia dimensi oleh Steve Jobs tidak sampai setahun selepas kembali ke Apple pada tahun 1997. Di tempatnya adalah logo baru yang tidak jauh dengan jalur berwarna-warni dan digantikan dengan wajah monokromatik yang lebih moden yang telah diambil pada pelbagai saiz dan warna sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Bentuk keseluruhan logo ini, bagaimanapun, tidak berubah dari asal penubuhannya 33 tahun lalu.




The Monochrome Logo: 1998 – Present

salah satu logo yang paling dikenali di dunia . Steve Jobs sentiasa mencari untuk mengubah perkara ini. Apabila Jobs kembali ke Apple pada tahun 1997, syarikat itu telah pendarahan wang, dan Pekerjaan dan Co menyedari bahawa logo Apple yang boleh dimanfaatkan untuk faedah mereka. Ini bermakna bereksperimen dengan logo yang lebih besar untuk menjadikannya lebih menonjol. 




No comments:

Post a Comment